Sauna – bania

Niezwykła moc sauny – ruskiej bani.

 

Sauna to jeden z najbardziej efektywnych i przyjemnych sposobów na oczyszczenie wewnętrznych organów i skóry od trucizny, która przez lata gromadziła się w naszym ciele.

Badania naukowe udowodniły niezbicie, że ludzie korzystający z sauny 10-krotnie rzadziej chorują na grypę i przeziębienia. Każdy doskonale wie, że warunki pogodowe i zdrowie są ściśle ze sobą powiązane. Na organizm człowieka mają wpływ zmiany temperatury, wilgotności, siły wiatru, burze magnetyczne i.t.p. Jeśli ochronne mechanizmy organizmu są osłabione, natychmiast reagujemy na wszelkie zmiany pogody złym samopoczuciem. Sauna jest znakomitym sposobem hartowania organizmu chłodnym,  ciepłym,  gorącym, suchym i wilgotnym podrażnieniem. Występuje cały czas zmiana efektów hartowania. Rozbierając się temperatura 20-24 C, po wejściu do sauny 60-90 C, opłukując się ciepłym prysznicem 30-40 C , chłodnym 15-20C i od razu jest różnica w prawie 70 stopniach. Należy pamiętać, że zmienne prysznice to najlepszy termomasaż naczyń krwionośnych skóry, gorący tusz powoduje rozluźnienie mięśni i rozszerzenie naczyń krwionośnych. Zimny prysznic powoduje efekt odwrotny – zwężenie naczyń. Taki trening uodparnia potem na wszelkie zmiany temperatury.

 

Kto może korzystać z sauny?

 

Fińskie powiedzenie brzmi „ Z sauny może korzystać każdy, kto potrafi do niej dojść”

 

Sauna i serce

 

Osoby z wadami i osłabieniami serca powinny pamiętać, że oprócz temperatury na układ krążenia ma wpływ wilgotność powietrza, ułożenie ciała i czas korzystania z sauny. W szczególnych przypadkach powinni skonsultować się z lekarzem przed pójście do sauny.

 

Sauna bez nerwów.

 

Francuscy lekarze stwierdzili, że sauna jest również znakomitym lekarstwem na bezsenność

Finowie, którzy korzystają z sauny na co dzień powiadają, że „ gniew i nienawiść spalają się w saunie”. Korzystający z sauny człowiek odczuwa tu spokój i swoistą przyjemność. Rozgrzanie mięśni i organów ciała powoduje zanikanie bólów w kościach i stawach. Poprawia się ogólne samopoczucie, można w saunie oderwać się od natrętnych myśli i codziennych kłopotów, a zmiany termiczne to najlepszy środek na likwidację napięcia nerwowego. Dlatego polecam wszystkim korzystanie z sauny, która w Polsce nie jest wykorzystywana w szerokiej skali. Brak tradycji w tym względzie nie oznacza jednak, że takiej tradycji i nawyków nie można kształtować, a jedno jest pewne – sauna jest bardzo  prostym i sprawdzonym środkiem na zdrowe życie.

Sauna ma duży wpływ na przemianę materii, poprzez pory skóry wydostaje się dużo toksycznych kwasów i szkodliwych związków. Naukowcy ustalili, że korzystający z sauny przez jedną godzinę organizm wydala wraz z potem tyle toksyn, ile zdrowe nerki w ciągu 24 godzin.

 

Sauna i skóra

 

U dorosłej osoby ogólna powierzchnia skóry wynosi od 1,5 do 2m kw. Poprzez pory skóry organizm oddycha, przy czym proces tego oddychania jest bardzo istotny, a nic tak nie oczyszcza por skóry, jak przebywanie w wannie. Skóra ma działanie podwójnego filtra: z jednej strony wydziela szkodliwe substancje, a z drugiej może, jak gąbka wchłaniać elementy zdrowotne. Ta właściwość powinna być wykorzystywana w saunie, poprzez korzystanie z różnych aromatycznych olejków. Pożyteczne substancje przenikają poprzez drogi oddechowe i rozszerzone pory skóry.

 

Co należy pić w saunie ?

 

Dla ugaszenia pragnienia w saunie jedni zalecają picie zimnych napojów, a drudzy gorącą herbatę.

Amerykańscy naukowcy w trakcie badań, proponowali jednej grupie picie zimnych płynów, a drugiej – gorącą herbatę. Zostało udowodnione, że zimne napoje obniżają temperaturę tylko w jamie ustnej, a gorąca herbata obniża temperaturę całego ciała o 1-2 C. Dlatego herbata jest najlepszym napojem do sauny, szczególnie z dodatkiem liści czarnej porzeczki, maliny, poziomki oraz miodu. Od dawna wiadomo, że w liściach herbaty znajduje się powyżej stu pierwiastków i żaden z nich nie jest szkodliwy dla człowieka. Herbatę należy pić zawsze świeżo zaparzoną.

 

Ważne drobiazgi!!!

 

1. Najlepiej przebywać w saunie 5-10 minut.

2. Po każdym wyjściu z sauny, odpoczywać 10-15 minut.

3. Liczba wejść do sauny:2-5

4. Najbardziej pożyteczna temperatura dla zdrowia;60-70C.

5. Przebywając w saunie i w czasie odpoczynku najlepiej pić herbatę i soki.

6. Bardzo dobrze jest, przebywając w saunie robić masaż stóp i rąk.

7. Jeśli chcemy w saunie schudnąć, należy trzymać nogi w misce z ciepłą wodą.

8. W czasie przebywania w saunie nie wolno smarować ciała i twarzy żadnymi kremami.

9. Po każdym wyjściu z sauny należy opłukać się pod ciepłym, a potem pod zimnym prysznicem bez wycierania się.

10. W trakcie korzystania z sauny nie wolno dużo jeść, a także pić kawy i alkoholu.

Sauna-Bania

Sauna-Bania

Sauna-Bania